söndag 15 juli 2012

Sköldbank och skaftning

Åkte hem till svärmor idag och med oss hade vi litet hantverkande modell hårt idag. Vi skulle banka ihopa Connys privata sköld och åtminstonne skafta ena yxhuvudet. Sagt och gjort. Det tog sin stund, speciellt med tanke på att det skulle fikas, drickas kaffe, ätas mat, grilla maten, sätta upp fasad-plank på väggen som är oplankad osv. Men efter en hel del grejjande så fick vi ihopa hans sköld också.

Och det såg inte dumt ut alls! :D





Själva yxskaftningen vart inte så vacker, men den duger i strid (haha! Pun intended!;) ) Kommer göra om den vid tillfälle men som det är nu så kommer det hålla en stund åtminstonne.

Så på det hela taget har vi vart ganska så aktiva och pyssliga. Jag har hjälpt till att banka ut nitarna och har hållt i skivorna när vi sågat och vart med hela tiden vilket är plus i kanten för mig eftersom jag annars gärna överlåter sånt här till pojkarna.

Imorrn är planen att sätta sig och rita mönster om jag inte hittar mitt gamla till en hängsleklänning och till en ny kaftan då jag sålt de jag hade. Bra jobbat, men fördelen är ju att vi inte är uppe i vår högsäsong just nu iaf! :D Nästa kaftan blir i cognac-brunt fiskbensylle och någon lämplig färg till foder som jag inte har köpt ännu. Sen vad det blir för hängsleklänning denna gången vet jag inte, något naturfärgat åtminstonne!

Sen har jag kommit fram till att jag ska sy om halslinningarna på två klänningar. Min tjocka i ylle och min långa linneklänning med slitkant, är inte alls nöjd med hur de sitter kring halsen på mig. Så det blir litet pysslande med det imorrn innan fightingen iaf! :D

Inga kommentarer: